Sidor

lördag 8 mars 2008

Vinnarna enligt Tille

Ikväll är det Melodifestivalen Andra chansen. Favoriten (Björn Gustavsson) är tyvärr inte med. Och Patrik Isaksson gick inte ens vidare från sin delfinal. Men här listar jag ändå andra chansens bidrag. Du kan lyssna på dem här.

Omgång 1:
Duell 1: E-type & the Poodles- Line Of Fire vs Sibel - That is where I'll go
E-type
Har en gladlåt, och för en gångs skull sjunger E-type med melodi.

Sibel
En powerballad med en nykomling som ger allt på scen.

Vinnare: Svårt. Sibel verkade dock ha mer att göra på melodifestivalscenen än E-type, och det är alltid roligt med skrällar. Heja Sibel.

Duell 2: Ola -Love in stereo vs Caracola - Smiling in love

Ola
Har inte sett Ola live, missade första delfinalen. De 60 sekunder jag får lyssna på här ger mig 70-talsvibbar. Inte helt dåliga sådana, men Ola känns 30 år försent.

Caracola
Duabbadua. Hanson, för sjutton. Gladpop, som dock inte passar på en melodifestivalscen. Kan gå hem hos yngre (inte så intresserad) publik. Tyvärr är det en ganska stor del av de som röstar...

Vinnare: Heja Ola! Mest för att jag inte vill ha en tjej-Hanson-grupp i finalen.

Duell 3: Johnson & Häggkvist - One love vs Nordman - I lågornas sken

Johnson & Häggkvist
Två soloartister sjunger duo. Det borde ha varit bättre första gången. Men låten är stark, och har de lärt sig en läxa (de har själva sagt att det nog var lite spretigt, att de "ville för mycket och därför tog i för mycket, att gester och rörelser blev för yviga". Kan inte annat än att hålla med. Källa: GP 8/3 '08) så är låten mycket stark.

Nordman
Jag förstår inte riktigt temat för lyriken i den här låten. Dessutom är jag innerligt trött på Nordmans sätt att sjunga. Försöket att skapa en refräng som fastnar är taffligt, amatörmässigt och misslyckas. Om Ola var 30 år försent ute, så är Nordman snarare 300 år försent ute.

Vinnare: Johnson & Häggkvist. Behöver jag motivera det?

Duell 4: Thérèse Andersson - When you need me vs Suzzie Tapper - Visst finns mirakel

Thérèse Andersson
Opera! Jag gillar faktiskt den här låten. Anderssons scenframträdande var dock något intetsägande.

Suzzie Tapper
En ballad med en alt. Det säger väl al(l)t. Not. Jag har inte sett Tappers framträdande, eftersom jag, som jag redan nämnt, missade första delfinalen. En sövande låt. Den verkar fin - men funkar inte i längden i melodifestivalen.

Vinnare: Thérèse Andersson. Hennes låt är starkare, om inte för att Sibel redan gått vidare. Men jag ska erkänna att jag är något osäker. Efter några lyssningar kan jag nog komma att gå över till Tappers Eva Dahlgren-röst. Men for now: Andersson vinner.

Omgång 2:
Duell 1: Sibel vs Ola

Vinnare: Jag tror på Sibel, även om det kan bli en hård match. Det kommer att handla om scenframträdandet, vem som gör det starkaste. Det är därför jag tror på Sibel. Ensam nykomling, en liten söt fnittrande flicka som exploderar i ett sångskådespel av sällan skådat slag.

Duell 2: Johnson & Häggkvist vs Thérèse Andersson

Vinnare: Johnson & Häggkvist. Skulle vilja påstå att det är ganska självklart. Deras låt är mycket starkare och folkligare, ja, mycket melodifestivalare än Anderssons bidrag. Skulle kunna motivera mig så här: Andersson kan jag tänka mig att lyssna på radio, men jag skulle inte köpa den i butik. Johnson & Häggkvist däremot, det får jag erkänna, även om det bär mig emot att köpa Carola, så är låten såpass mäktig och glad, men inte överdrivet, så jag skulle kunna tänka mig den i mitt hem!

SAMMANFATTNING
Vinnare i Andra chansen blir alltså Sibel och Johnson & Häggkvist.

Nu måste jag gå och äta frukost. Ciao.

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)