Sidor

onsdag 8 oktober 2008

VFU och Metakolintest

Nu var det längesen jag skrev i min blogg, om man bortser från direktcitatet från Veckorevyns hemsida (glöm inte att skriva på!).

Jag har haft det bra på min VFU trots att tröttheten ofta kommer smygande. Vissa dagar är jag tvungen att ta hjälp av min handledare, eftersom kreativiteten och hjärnverksamheten blir så dåsig att jag inte kommer på vad jag ska fortsätta med. Men går handledaren från lektionen är jag tvungen att skärpa mig, och kommer jag bara ihåg att ta med eleverna i min undervisning (det låter som en självklarhet, men vänta så ska jag förklara) så brukar det gå bättre.

Att ta med eleverna i undervisningen innebär inte bara att man ska se till att lära dem saker. För att lära sig krävs att man själv lär sig, inte att någon annan lär dig. Läraren är egentligen bara en handledare med kunskaper man måste suga åt sig. Läraren är utbildad för att kunna göra det så intressant och enkelt att det går lätt och bra att just lära sig. Läraren lär ingen. Eleven lär sig själv.

Att ta med eleverna i undervisningen är en del av läraryrkets mål. Det tillhör de demokratiska rättigheterna. I ett enkelt fall kan det innebära att jag frågar eleven om han eller hon har ett bra sätt att värma upp. Om han eller hon inte har det sätter jag helt enkelt igång med enkelslag. Funkar alltid.

Nåja, svenskalektionerna går också bra. Än så länge har det mest varit film på lektionerna, så jag har inte behövt undervisa någonting än. Jag har dock lämnat ut en skrivuppgift till ES2, och den ska skrivas färdig och lämnas in i morgon. Måste fundera på om de som blir klara ska få ytterligare någon uppgift. Ska försöka komma ihåg att från min handledare om det idag.

Idag ska jag lämna ut en skrivuppgift liknande den ES2 fick till ES3. Ska bli spännande att se hur eleverna löser detta. Den uppgiften ska vara klar till nästa gång, eftersom de inte får någon tid att skriva nästa lektion. Då kommer min VFU-ledare för att bedöma min lärarkompetens, och då ska vi lira rollspel om konflikter. Huga, vad spännande, med tanke på att jag aldrig har varit ledare för ett rollspel. Men det ska nog gå bra. Det är konflikter jag behöver vara mest insatt i.

Igår var jag på sjukhuset Sahlgrenska och gjorde ett metakolintest. Metakolin är ett ämne man inhalerar som stimulerar andningsvägarna på samma sätt som vid liten till måttlig ansträngning, som när man joggar en liten runda. Metakolin är en släkting till kroppens egna signalämnen.

Sedan mäter man andningen 30 respektive 90 sekunder efter inhalationen, och efter 5 minuter gör man en ny inhalation av en något starkare dos Metakolin. Om lungfunktionen minskas med 20 % eller mer avbryts testet, men det var aldrig fallet med mig. Mina prov var fullt normala (under rådande omständigheter, dvs fullgott medicinerad för allerig och astma. Jag fungerar alltså normalt, så länge jag medicinerar som jag ska.

Metakolintestet har genomförts som ett led i undersökningen om Hyposens, allergivaccinering. Hyposens ser dock inte ut att bli av, eftersom det inte ger mig det jag vill - full tillgång till pälsdjur. Hur jag än gör kommer jag aldrig kunna gosa med en kattunge eller en hundvalp mer än några minuter i taget, och inte utan att byta kläder och duscha efteråt för att inte få symtom för allergi.

Det är tråkigt att vara pälsdjursallergiker och ett stort fan av pälsdjur på samma gång, men det går an, som Carl Jonas Love Almqvist sa.

Nu måste jag iväg till skolan. Thanks for listening.

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)