Sidor

onsdag 22 oktober 2008

Tuffa veckor framför mig

Det är en trött Tille som skriver. VFU:n är slut, och nu hägrar nästan två veckor hårt plugg innan jag får ta några steg bakåt.

Så känns det i alla fall. Jag kan beskriva min situation:

Idag var första dagen efter VFU:n som jag varit på universitetet och Pedagogen i Göteborg. Jag orkar inte riktigt känna vad det betyder, mer än att det nu skall skrivas om VFU:n, berättas om VFU:n, pratas om VFU:n och lämnas in arbete om VFU:n. Hurra.

Imorgon händer följande (i vilken ordning seminarierna kommer är jag osäker på, men det spelar ju mindre roll):

Arbetsintervjuträning kl 9.05 på Karriärcentrum.

10.30-12 Redovisning om mångkultur med basgruppen.

13-14.30 Juridiska diskussioner kring elva beskrivna skolrelaterade fall.

16.25-19.15 Buss till Gränna. Där hämtar lillebror Samuel mig till Tranås.

Sedan följer dessa dagar:

Fredag:
Förmiddag: Samuels barnmusikal "Nasse hittar en stol".
Eftermiddag: plugga.
Kväll: caféspelning med bland annat Samuel. Emelies sista kväll i Sverige.

Lördag:
Emelie åker kvart i sex från Växjö mot Berlin med sin kursklass.
Själv pluggar jag och hoppas förmå Samuel att ta bilen till Gulleryd, Gislaved, med mig som passagerare.

Söndag:
Pluggdag i Gulleryd, Gislaved. Ev. återfärd till Göteborg.

Måndag:
Ev. återfärd till Göteborg.
Inlämning av skriftlig examinationsuppgift senast kl 14.00.

Tisdag:
Litteraturseminarium om kunskapsbedömning - måste läst en bok tills dess.

Onsdag:
8.30-10.30: Muntlig redovisning av examinationsuppgift med opponering (20 minuter totalt).

Torsdag:
13-17 Opponering av examensarbete - måste läst arbetet jag ska opponera på noga.

Fredag:
Slutlig examination med eventuell bakläxa.

Måndag:
Ny kurs börjar.

Fredag:
Senast inlämning av eventuell bakläxa.

Så, ni märker: jag känner mig pressad.

Jag är mycket trött av det här. Huvudet känns tungt. Förkylningen ligger och lurar, men jag försöker tvinga den tillbaka med viljekraft och naturmediciner.

Att få struktur på allt som ska göras och verkligen bara bestämma sig för vad jag fokuserar på är nödvändigt för att klara av det här. Men det är mycket svårt. Jag måste göra minst två saker samtidigt, och helst tre: examinationen för den här kursen, opponeringen av examensarbetet och att läsa boken om kunskapsbedömning. Alla tre är viktiga moment i kursen, om än boken kan läsas i efterhand.

Jag har börjat med den här kursens examination, och jag har ju trots allt fortfarande en vecka på mig att läsa examensarbetet jag ska opponera på. Men det är ju bäst att börja i tid, med tanke på hur mycket det handlar om.

Den här kursens skriftliga redovisning går dock först, eftersom det är fem tunga sidor med relevant teoretisk förankring.

Tusan, så jag skriver! Så akademiskt! En dag på universitetet, sen sitter jag i skiten igen. Tragiskt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas att du får krafter till att klara av ditt tuffa schema! Egentligen borde man ha en helt tom kalender någongång mellan varven. Men det är förstås lättare sagt än gjort...

Varma hälsningar från Karola på Åland

Anonym sa...

Älskling, jag åkte kvart i fem på lördagmorgonen, inte kvart i sex... :)

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)