Sidor

onsdag 29 oktober 2008

Komposition in progress *uppdaterad*

Förhalningsdagarna tar inte slut, men jag gör åtminstone kreativa saker.

Nedan kommer Ni kunna lyssna på ett stycke som håller på att skapas. Marimba Counterpoint är ett minimalistiskt stycke, än så länge för 12 marimbor. Stycket är på sätt och vis en ren kopia, kompositionsmässigt, av en av mina idoler bland minimalism, nämligen Steve Reich. Stycker kommer tillägnas honom ungefär med följande fras: "in honour and respect for mr. Steve Reich".

Minimalism går ut på att förlänga (förhala) det som sker, så att det verkar som att inget sker under en lång tid. Egentligen händer väldigt mycket, särskilt om man börjar lyssna efter andra melodier i klustret av melodier. Dessa melodier är skapade av interaktionen mellan de utskrivna melodierna. Ni kommer förhoppningsvis förstå bättre när ni lyssnar på stycket.

Tanken med Marimba Counterpoint är inte nödvändigtvis att skrapa ihop 12 marimbor i en handvändning och spela alla live. Snarare är det så att man spelar in alla utom en, som man sedan spelar live. Denna live-marimba spelar sedan melodier som man kan höra i klustret.

Jag har kommit så långt att ackord brister fram, men inga melodier utom de utskrivna tas fram än så länge av live-marimban. Dessutom slutar hela stycket än så länge mitt i.

Tillägg 30/10: Tyvärr är det bara en MIDI-inspelning än så länge. Det kommer dröja ett tag innan det blir tal om att framföra stycket. Filmen nedan är alltså ingen film, utan bara ljud. Polly tycker det var tråkigt att inte få se mig framföra stycket, och det kan jag väl säga att det tycker jag med. Men en dag, kanske... Tack för kommentaren, förresten, Polly.

Försök gärna taktera 4/4 rakt igenom stycket. Jag kan avslöja att första tonen börjar på taktslag ett.

Mycket nöje.


Marimba Counterpoint
in honour and respect for mr. Steve Reich
by (c) Christian Tille Andersson

1 kommentar:

Anonym sa...

finfin låt!! trodde dock att det skulle vara filmgrejs på dig när du spelar

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)