Sidor

lördag 18 oktober 2008

Trevlig helg!

I helgen blir det dop, och igår satt jag med Daniel Berg på en pizzeria i Härryda, Mölnlycke.

Om en timme glider jag in till stationen och tar en helg utan så mycket plugg. Det ska bli dop, och min brorson Fabian döps i Nissafors kyrka imorgon.

Igår satt jag med en av väst-Sveriges främsta marimbaister, Daniel Berg, på en pizzeria i Härryda och pratade mental träning. Det var ett privilegium, och minnet kommer jag bära med mig länge och förhoppningsvis kan det peppa mig.

Daniel Berg var i Härryda för att hålla en clinic om instrumentet marimba, som är ett slagverksinstrument, tillhörande familjen mallet, melodislagverk med klaviaturlogik. Marimban består av ett ganska mjukt träslag som ger en kort men längre klingande och mörk ton, som är unikt i världen. Läs mer på engelska Wikipedia, till exempel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Marimba

Clinicen med dansken Henrik Larsen var också väldigt intressant, och jag ska sammanställa den till ett häfte med bilder (som jag tog under dagen) som slagverkseleverna på Hulebäck ska få.

Visste ni förresten att Hulebäcksgymnasiet i Härryda, Mölnlycke, är Sveriges enda gymnasium med slagverksprofil? Och där har jag min VFU! *stolt*

Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)