Sidor

söndag 21 september 2008

Brand på Inlandsgatan!

En brand bröt ut vid tolv-tiden mitt på dagen idag söndag 21 september.

Jag cyklade för att köpa purjolök strax efter tolv idag. När jag kom tillbaka fem minuter senare såg jag kraftig rökutveckling, och när jag kom närmare såg jag hur den kraftiga röken inte bara steg upp från taket på det gula huset mitt emot byggnaden där jag bor, utan även genom ett trasigt fönster på nedervåningen. Skrämmande, men en sak är i alla fall trevligt att tänka på: senast det brann i området (som jag känner till) var det ett par våningar ner i mitt hus, på motsatt sida om min lägenhet - för fem år sen! Så det brinner inte häromkring särskilt ofta.

En ambulans hade anlänt redan och brandkåren kom samtidigt som jag dök upp. Jag stod och tittade en stund, gick sedan in och lämnade cykeln.

Letade en stund i lägenheten efter min kamera, och när jag kom till fönstret i korridoren och tittade ner var det redan mycket mindre rök, inte alls så kraftigt och sådär svart som när jag cyklade förbi. Nedan får ni se lite bilder och filmer från när jag stod i korridorsfönstret och tittade ner.

Det verkar som att de fick läget under kontroll relativt fort, men som det märks på en av filmerna rök det i hela huset, röken kom ut genom samtliga takluckor i huset. Skrämmande. Undrar hur många som fick evakueras.

Två kvinnor fördes till sjukhus, lindrigt skadade. GP rapporterade om det bara timmen efter. Här är länken:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=446533

Nåja, här kommer i alla fall mina bilder. Det är inget fel på er dator om ni inte hör något ljud när ni tittar på filmerna. Min kamera har ingen mikrofon och kan därför inte ta upp något ljud.





Rökutvecklingen var inledningsvis mycket kraftigare.
Här slår en brandman ut det som var kvar av
glaset i fönstret.



Ambulans, brandkår och polis var relativt
snabbt på plats.



Röken spred sig i hela huset, och antagligen
vädrade man genom att öppna takfönstren.



Om lägenheten ovanför den eldhärjade brann
eller inte vet jag inte, men man tar väl inga
risker, antar jag.



Efter bara några minuter rök det inte längre så mycket.
Bra jobbat av Räddningstjänsten i StorGöteborg.

1 kommentar:

Teknikutbildning sa...

Det hade ju inte skadat om ngn haft en brandskyddsutbildning när nt sånt här händer: Kika efter utbildning i brandskydd på utbildning.se

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)