Sidor

måndag 19 november 2007

Inlägg i GP 15/11 2007

För de som missade mitt inlägg i GöteborgsPosten förra torsdagen, kommer det här i repris:

Gör kurs i konflikthantering obligatorisk
Jag tycker förvisso att det vore bra med lite sexualkunskap bland nyutexaminerade lärare, men något som upprör mig är att debatter av det här slaget ofta verkar få mer uppmärksamhet än en helt annan, och framförallt nu, viktigare debatt: när ska lärarutbildningen i Göteborg få en obligatorisk konflikthanteringskurs?

Så som det är nu, och som GP tidigare har berättat om i samband med en artikelserie om mobbning, har universitetet en konflikthanteringskurs (som enligt många som gått den är den bästa på utbildningen).

Men kursen ligger under den allra sista, gemensamma terminen, under samma tid som de flesta gör sitt examensarbete.

Kruxet med denna kurs är att man inte kan gå konflikthantering och göra sitt examensarbete samtidigt. Båda är nämligen heltid, dag.

Därför måste man göra sitt examensarbete integrerat i (ett av) sitt/sina ämne/-n. Konflikthanteringskursen är nämligen valbar och frivillig. Varför?

En så bra kurs som konflikthantering verkar vara borde inte vara frivillig och valbar. Den borde vara obligatorisk och finnas med i början av - och under resten av - utbildningen.

Om vi som lärare inte utbildas i konflikthantering, hur kan vi då förhindra att svåra konflikter, som mobbning, uppstår?
Christian Andersson
Lärarstudent
(Tack till Elin för ha gjort mig uppmärksam på mitt eget inlägg)

1 kommentar:

Mia sa...

Halloj Tille! Letar man länge nog hittar man hela världen i burken! Haha. Härligt o "se" dig. Lovar o titta in oftare...Du får svänga förbi inne hos mig med- när du vill! :)
Bra jobbat med dina mål! Det är en ständig kamp att leva hälsosamt.
Många kramar från en förkyld Mia

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)