Sidor

söndag 14 juni 2009

Stress

Det finns ett stort minus idag, och det hör ihop med att jag och Emelie ska åka till Borås idag, och faktiskt inte komma tillbaka till den här lägenheten som boende, utan som flyttare...

Dagens minus

Stress. Det blir alltid så innan en resa. Magen knyter sig, jag känner mig trött och, faktiskt, en smula deppad. Det är så mycket som ska göras, och så mycket jag tror att jag aldrig kommer hinna med eller orka göra. Jag vill bara stanna kvar och ta det lugnt...

Dagens plus

Samtidigt ser jag fram emot sommaren. Åtminstone det mesta. Imorgon åker jag tidigt till Ljungskile folkhögskola, där jag ska på kurs tillsammans med tre andra deltagare och en ledare - Daniel Berg. Vi ska, av honom, få lära oss mer om och på marimba.

Vem är Daniel Berg? Se länk här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Daniel_Berg_(slagverkare) (öppnas i nytt fönster).

Vad är en marimba? Se länk här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Marimba (öppnas i nytt fönster).

Att vi ska flytta mitt i sommaren, när jag och lillebror spelar i kyrkor i Gislaveds pastorat, när Emelie jobbar och när vi ska på kalas, tillhör ju definitivt stressen och sommarens stora minus - men jag har trots allt en hel del tid där jag kan göra annat, vila, eller arbeta med det jag vill.

Till sommarens minus hör också nervositeten inför hösten - jag ska jobba 100% totalt.
  • 80% Kulturskolan som trumlärare för både kulturskoleelever och gymnasieelever, som ensembleledare för en slagverksensemble och som musikteorilärare
  • 20% som svensklärare för en EC-klass under läsåret 09-10, inkl lärarlaget.
Samtidigt överväger det goda i detta faktum - jag har ju trots allt ett bra jobb som lärare i en relativt fattig kommun, och jag fick det utökat och kan därmed känna mig ganska säker på min anställning, till skillnad från många andra lärare i andra minst lika utsatta kommuner. Det får man ju defintivt se som något bra, eller hur?

Faktum är att jobbet som svensklärare i stort sett kom till mig och frågade om jag ville ha det! Som att vara den som fick svara ja på ett frieri! Även om det blev lite dispyter kring bröllopsgåvan (lönen), så är jag nöjd med jobbet. Det kommer hålla min svenska flytande.

Nu måste jag fortsätta packa och städa och diska så det inte blir mer stress-minus för dagen...

/ Tille

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)