Sidor

fredag 12 juni 2009

Nytt ord

Till dagens positiva hör också att jag nu delar mitt nya ord, molka, med omvärlden. Och därmed får ni alla ett riktigt bra tips mot förkylningar!

Att molka betyder att gurgla, och svälja, Molkosan blandat med vatten. Molkosan är mjölksyrad ostvassla. Så här står det på flaskan:

"Molkosan framställs av naturlig, koncentrerad ostvassla. Ostvasslan mjölksyrejäses med utvalda bakteriekulturer. Molkosan innehåller riktligt med naturliga L (+) mjölksyror som balanserar och främjar magens välmående."

Företaget som tillverkar Molkosan är A. Vogel, som också tillverkar örtsalt (t.ex. Herbamare), som jag också rekommenderar.

A. Vogel kommer från Schweiz och där talar man tyska, bl.a. Tyska är också språket där ordet Molke förekommer, vilket betyder just vassla. (Tack, Emelie, för informationen.)

Jag använder Molkosan vid förkylningar och i tider då jag har mycket att göra, eftersom jag har erfarenhet av att vätskan piggar upp. Gurglar man en gång varannan timme kan man vända halsont ganska snabbt. Om man har blåsor i munnen, t.ex. på tungan, kan man använda Molkosan för att bota dem, genom att skölja med Molkosan.

Jag tar då ca 1 ml Molkosan som jag blandar med så mycket vatten jag klarar av att gurgla. Sen gurglar jag, och sväljer. Det gör underverk.

Men en liten varning - det smakar som gödsel luktar! Det är precis som det ska vara - medecin ska smaka illa! Då skrämmer man bort alla dumma bakterier och virus som orsakar det onda!

Det finns skeptiker, självklart, eftersom det är alternativ medicin som det egentligen inte finns några vetenskapliga studier på (rätta mig gärna om jag har fel), men enligt mig fungerar det alldeles utmärkt och rekommenderar det hjärtligt!

Det kostar inte heller mycket om man bara använder det som jag gör!

/ Tille

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)