Sidor

lördag 13 december 2008

En bättre dag, med bättre mat

Det har gått lite bättre idag, och jag åt en god middag ikväll.

Igår kväll när jag pratade med Emelie grälade jag mycket. Jag förstod det inte riktigt själv - jag retade mig på allt Emelie sa, även om hon var så underbar som bara hon kan vara.

Men jag förstod tillslut. Jag insåg att jag var arg, och att ilskan var riktad mot mig själv. Jag var förbannad på mig själv för att jag tillät mig göra mig själv så illa, behandla mig på det viset. Allting som tillhörde mig blev infekterat av den ilskan, och allt som sades till mig, och vem som än kom mig nära, blev en del av mig, och därmed också en del som drabbades av min ilska. Och den ilskan riktades därmed utåt, mot Emelie, mot allt hon gjorde och allt hon sa.

Jag förklarade för Emelie, och jag fick prata av mig. Vi sa godnatt som vänner och vi älskar varandra jättemycket. Själv sov jag bättre inatt, och jag tillät mig själv sova tills jag vaknade (utan alarm).

Idag har jag känt mig motiverad att göra något bra för mig själv, så på förmiddagen diskade jag. Sedan lagade jag mat (dragonkyckling och pasta). Det blev lite lite salt, men annars var det gott. Tre matlådor.

I eftermiddag gick jag ut. Jag gick upp på Ramberget, och det var jobbigare än någonsin. Jag fick astma som gjorde ont i bröstet, men jag tog mig upp, och utsikten gjorde det värt det.

Tog en promenad till Konsum och handlade bröd, gurka och mjölk. Jag köpte även en halvliter glass. Jag var för feg för att låta bli. Tanken på att inte ha något att stoppa i munnen efter att ha ätit kvällsmat var för hemsk. Kanske jag ändå valde det minst dåliga alternativet, om jag nu ändå skulle köpa något med socker, med tanke på att jag valde mellan glass och t.ex. Nutella, Polly Blå, chips (salt, förvisso, men oerhört fett) eller annat godis.

Jag har gjort middag ikväll, för en gångs skull. Allt för länge har jag inte orkat eller velat. Ikväll var det dags.

Jag började med ett grundrecept jag fått från Marlene, men det är för tråkigt (lök, krossade tomater och kidneybönor, samt lite örter), så jag bättrade på det lite. Här kommer det:

Beroende på hur mycket man äter räcker såsen till 5-8 portioner.

Ingredienser:
1 stor lök
1 röd paprika
1 squash, medelstor
2 burkar krossade tomater
1 förpackning kidneybönor, avsköljda
paprikapulver
chilipulver
kanel
senap (mängd efter styrka och smak)
örter efter smak, t.ex. rosmarin och oregano

Att servera till:
cous-cous
ev. kotlett alt. quornfilé

Så här gör du:
Grovhacka löken och bryn den. Krydda med chilipulver, paprikapulver och lite kanel. Häll på de krossade tomaterna och kidneybönorna. Hacka paprika och squash och lägg i. Tillsätt senap. Mängd senap bestäms efter senapens styrka och genom att man smakar av efter hand. Krydda med örterna och låt puttra medan du gör cous-cous och ev. kotlett alt. quornfilé.

Smaklig måltid!

Till efterätt åt jag halva halvlitern med glass (hasselnötssmak med chokladsås, Coop). Och, nåja, under omständigheterna kunde det varit värre. För det första kunde jag ha valt att köpa något värre, för det andra kunde jag valt att äta upp hela paketet.

Jag försöker hålla modet uppe. Det var skönt att få en fin kommentar till det förra inlägget. Nu är snart Harry Potter och Hemligheternas kammare slut, och då ska jag göra mig i ordning och gå i säng. Jag ska försöka ha en likadan dag till imorgon, men man vet aldrig. Jag tar en liten bit i taget.

Och jag försöker att låta bli att vara så arg på mig själv, och göra något annorlunda istället. Som att laga bra och god mat och gå ut på korta (eller långa) promenader, utan krav.

Utan krav.

Och förresten: Glad Lucia!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Christian! Jag tycker att du på något sätt "straffar" dig själv med maten. Men jag tycker att du kanske skulle kunna försöka att NJUTA av maten istället. Det gör jag utan dåligt samvete nutförtiden.

På luciakvällen hade vi inbjudna gäster på middag. Vi städade dagarna före o. planerade maten.

Det blev en fyrarätters meny med bl.a. smördegsinbakad mögelost o. sylt samt en sachertårta med vispad grädde som avslutning.
Vad vi njöt! Har INTE dåligt samvete efteråt.

Min läkare har ordinerat mig att göra någonting roligt varje dag. Det fungerar. Mår bättre så fastän jag är väldigt trött. Våga njuta av livet du också!

Hälsar en trött men nöjd Karola (ME-patient sedan 2001)

P.S. Har du läst Susanna Ehdins "Den självläkande människan"? D.S.

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)