Sidor

lördag 23 februari 2008

Migrändag och Melodifestival

I natt, runt fem-tiden, vaknade jag och hade ont i huvudet. Jag tog en Ipren, men värken blev värre. Halv sex tog jag en till, men då var det redan i princip försent. Migrän.

Migrän kännetecknas av en kraftig, ofta ensidig, pulserande huvudvärk som kommer i attacker. Dessutom är huvudvärken förenad med illamående, kräkningar, känslighet för ljud, ljus och lukter och i vissa fall även halvsidig domning i armar och ben. Huvud­värken förvärras av fysisk aktivitet.

Migrän med aura har ett förstadium som ofta består av synpåverkan såsom tunnelseende och flimmer. En annan auraupplevelse är känselrubbningar som endast drabbar den ena kroppshalvan. Man kan också få talsvårigheter eller hörselstörningar innan huvudvärken kommer. Aurasymtom inleder vanligtvis migränattacken och varar från fem minuter till en timme och följs oftast av huvudvärk.


- inklistrat från http://www.migran.org/viewpage.php?page_id=17 080223

Jag vet att de allra flesta gångerna jag har fått migrän har det varit på grund av spänning i rygg och framförallt axlar. Igår gick jag med både tung ryggsäck (8kg, pga flera stora kursböcker om semantik) och extra belastning på höger axel, där jag bar min dator. Jag borde förutsett migränanfallet och grundat med en Ipren redan vid sänggåendet, men det gjorde jag inte.

Idag får huvudvärken och tröttheten dominera.

Men ikväll blir det Melodifestival tillsammans med Magnus. Han skrev sms och undrade om jag gjorde något särskilt, och nej, det gör jag inte. Så han ska ge sig ut på vägen, åka från Borås och dyka upp här lagom till MF.

Härlig kommentar från Staffan Mossenmark i GP idag, förresten. Frågan löd "Vilket är ditt bästa evenemangstips den här helgen?" Här kommer hans svar:

Melodifestivalen! Gå och handla massor av gott att äta och dricka, duka upp framför tv:n, sjunk ner i soffan och vänta på att allt ska börja... och just när Sportnytt går mot sitt slut... och Melodifestivalsignaturen ska komma upp... då knäpper ni av tv:n! Bara så där!

Sedan äter och dricker ni i lugn och ro, talas vid och snart känner ni er som lite bättre människor, lite speciella, lite kulturella och definitivt alternativa. Vi ser minsann inte på sån där lättköpt och gapig svenssonunderhållning!


- avskrivet ur GP 23 fem 2008, del 3 (s. 96).

Nu ska jag skriva lite i Skolbloggen, som jag dessutom startat på metrobloggen där jag, om det kommer många som läser, kanske kan få lite betalt för att jag skriver :)

Ha en bra dag, alla ni utan migränhuvuden! Ja, ha en bra dag, ni med migränhuvuden också!

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)