Sidor

torsdag 21 januari 2010

Världsförälder

De utsatta barnen i världen blir fler och fler. Vad kan jag göra?

Jag fick Unicefs nyhetsbrev på posten igår. Det slår aldrig fel. Varje gång jag ser barnens ansikten skratta eller gråta på en plats där de omöjligen kan leva ett liv så säkert och tryggt som det liv jag lever, fylls jag av lusten och viljan att göra mer än bara vara Världsförälder.

Idag höjde jag summan jag betalar som Världsförälder till det dubbla. Egentligen borde jag skänka 100 gånger summan, och mer därtill. Det skulle bli tiondet av min inkomst.

Jag höjde inte summan för att stilla mitt samvete. Jag höjde det för att jag ville, och för att jag kunde. Mitt samvete är relativt rent - jag gör vad jag för närvarande kan för de utsatta barnen i världen.

Men jag gör inte allt jag vill. Jag skulle vilja göra som kändisarna - åka till platserna, träffa barnen, krama dem, leka med dem, hjälpa till att bygga deras skolor, hålla dem i handen när de får mässlingsvaccinet. Konkret visa att det finns en till som verkligen bryr sig.

Tills jag hittat ett sätt att finansiera ett sånt företag höjer jag summan och gör lite ideell reklam för Unicef:


/ Tille

PS
Metros Nanok Bie tipsade idag om en helt fenomenal sida: Sleep Talkin' Man. Frun som noterar allt vad maken säger på ren brittisk engelska. Och det är inte nådiga grejer han säger!

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)