Sidor

onsdag 20 januari 2010

Så här in på terminen

Så här in på terminen vill jag snabbt sammanfatta mitt lilla anspråkslösa liv.

Som många av er vet försöker jag gå ner i vikt. Hittills har det inte gått så bra. Jo, under det första seriösa försöket för några år sedan, gick jag ner åtta kilo på en termin. Sedan kom jul och nyår...

Sen snart ett år tillbaka är jag med i Viktväktarna. Jag går på möten och räknar Propoints. Resultatet var bra i början och jag gick ner nästan fyra kilo på en halv termin. Sen kom sommaren...

Sen dess har motivationen - och därmed också vikten - pendlat upp och ner. Egentligen har det mest berott på mitt känsloliv, som varit påverkat av sjukdomen i skallen som jag burit på i troligtvis många år. Med de antidepressiva tabletterna, Venlafaxin, börjar jag äntligen orka med något annat än jobbet. Jag orkar ha ett liv även under min fritid.

Därmed går vikten neråt igen. Jag promenerar till och från stationerna och skolorna varje arbetsdag, och veckans mål är att även ta promenader under helgen. Jag äter mycket frukt varje dag. Hemifrån tar jag med mig två äpplen, två clementiner, en banan och en apelsin. På helgerna försöker jag laga mat. Jag blir fortfarande negativt påverkad av min andra sjukdom, min kroniska trötthet, men medicinen hjälper ganska bra.

Jobbet går bra, även om början av veckan alltid är extra jobbig för dagarna är så långa. Som längst är jag hemifrån fjorton timmar.

I svenskan pratar vi om argument. Ett bra argument ska vara övertygande, och övertygar gör man bäst genom att göra argumentet hållbart (väl grundat i fakta och citat av kända personer) och relevant (viktigt i tiden, samhället och, förstås, för ämnet). Det här ska leda till en debattävling, ProContra, där två lag möts head to head. Det ena laget är för (Pro) nånting, och det andra laget är emot (Contra).

I Kulturskolan har några nya slagverkare fått börja, medan andra hoppar av eller funderar på det. Mitt schema kommer få stuvas om en aning de närmaste veckorna, vilket alltid är lite krångligt, men förhoppningsvis ändras det till det bättre.

Fritid har jag som sagt inte så mycket av under vardagarna, och den jag har spenderar jag därför helst hemma. Det är därför jag inte heller uppdaterar bloggen så ofta. Den är privat, och jag vill därför inte publicera något under arbetstid, eller ens använda kontorsdatorn för att göra det på mina raster.

Jag har dock kommit underfund med att jag kan skriva texterna på till exempel tåget, genom att använda en analog handdator: en plånboksstor anteckningsbok med linjerade blad, hård pärm och en svart bokmärkesremsa i tyg. Så nu när jag skrivit färdigt det här ska jag äta min frukt och en dubbeldaim.

Ja, jag vet, men daimen är faktiskt inräknad i min dagliga Propointsranson. Så den kan jag njuta av. Den här daimen gör mig inte tjock!

/ Tille

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)