Sidor

fredag 3 april 2009

Blev lurad i vårvädret

Två elever lurade mig, annars var första april lugnt. Och solen lyser varmt!

Göteborgs-Postens aprilskämt genomskådade jag ganska fort. Att bygga innan man fått bygglov och att man kunde flytta hjulet en meter för att kunna söka bygglov igen var liksom lite för otroligt. Att överhuvudtaget bygga ett pariserhjul på en flytande brygga i älven...? Kom igen, GP, lite bättre kan ni, även om det var lite roligt.

I skolan lurade två elever mig - en sa att han blivit skjuten i ryggen med en soft air-gun. Han verkade ganska ledsen och irriterad, så jag trodde på honom. Men sen smilade han till, pekade på mig och sa "april, april".

En annan elev, som är mycket ung till sinnet, skojade om en geting. Jag spelade med för att glädja, och man kan säga att både elevens spratt och mitt skådespeleri funkade bra.

I övrigt lurade ingen mig, vad jag vet. Däremot hörde jag om mer eller mindre trevliga skämt. En kollega berättade om en bekants barn som lurade sina syskon genom att komma hem och säga att mamma var död. Som sagt, mer eller mindre trevliga skämt.

Kollegan själv spelade med sitt band på kvällen. På morgonen skrev han sms till sin bandkompis och sa att han brutit armen och inte kunde spela på kvällen. Det blev lite panik innan skämtet avslöjades.

Förra året hade han lurat sina musikbekanta att han fått ett skivkontrakt. När han avslöjade skämtet var de som hörde av sig så inriktade på att det var sant att de ändå fortsatte fråga om var, när, hur och så vidare. Frågan är väl också om skämtet var roligt, med tanke på att ett skivkontrakt är kul - men att det inte är sant inte är lika roligt.

Jag är nöjd med att höra om skämt och avslöja sådana som media drar till med. Att själv bli lurad, tja, det beror på hur jag blir lurad, märkte jag. De två eleverna gjorde ju det därför att de uppskattar mig som lärare och människa, insåg jag. Men hade jag blivit lurad på ett mer elakt sätt hade jag inte uppskattat det, och det är därför jag avböjer skämt - jag vill helst inte riskera att råka ut för ett elakt april-skämt.

I övrigt har jag haft en bra arbetsvecka, och idag ska jag baka en rejäl och härlig Chokladtryffelkaka. Enligt kommentarerna, och Emelie, är det urgod, så jag hoppas bara att jag klarar av att göra den. Det blir lite marsipankycklingar också, hade jag tänkt.

Imorgon bjuder jag och Emelie på kalas för närmaste familjen. Det är kombinerat födelsedags- och ihopflyttningsfest. Det ska bli mycket trevligt, om än trångt. 11,5 personer i vår tvåa på 35kvm. Kul!

På söndag ska jag och Emelie tillsammans med Emelies föräldrar till ICA Maxi och handla. Sedan åker Emelie med sina föräldrar hem till Borås, där hon stannar över påsk. Hon har nämligen schemafritt veckan före påsk, medan jag får mitt påsklov efter påsk. Ser både fram emot och inte fram emot nästa vecka.

Ikväll kanske vi går på visning av en lägenhet i Araby. Den verkar trevlig, men vi kommer nog att tacka nej, som det ser ut nu. Vi vill flytta in 1/8, och de lägenheterna med inflyttning då har ännu inte kommit ut. Det är fortfarande 1/6 och 1/7, och dessutom vill vi vara kräsna, eftersom vi ska bo i nästa lägenhet ganska länge, förhoppningsvis.

Har ni förresten lagt märke till vårvädret? Efter de kalla vintermånaderna är det ju rena sommarvärmen ute! Fantastiska vårmornar med härlig vårluft! Underbart!

Take care!

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)