Sidor

tisdag 6 januari 2009

Vinterkräksjuka

VARNING FÖR OBEHAGLIGT INNEHÅLL!

Att åka tillbaka tidigare till Göteborg för att förbereda redovisningen nästa vecka sket sig. Bland annat. Bokstavligt talat.

Ursäkta språket, men Vinterkräksjukan är ganska äcklig, faktiskt. Och kl 2.05, 3.05, 4.05, 5.05, 6.00, 6.30 och ca 7.00 natten mellan 4e och 5e januari befann jag mig på toaletten. Mer behöver jag väl knappast säga?

Men själva uppkastandet är egentligen inte det värsta. Det är återhämtningen efteråt som är riktigt jobbig, eftersom det tar sådan tid.

Kroppen tar sådan stryk av att försöka få upp sådant som inte finns. Jag säger bara: galla! Sedan säger jag: träningsvärk och spänningshuvudvärk.

Jag låg till sängs hela dagen igår, och tittade på tv eller sov på värktablett. Orkade inte gå till köket och fixa te eller äpple. Jag hade vatten och en banan att skrapa under hela dagen. Att gå till köket är en promenad på 3 meter, ca. Det var jobbigt nog att ta sig från sängen till toaletten, mindre än halva avståndet till köket.

Förutom att det hade varit ganska skönt att få hjälp med påfyllnad av vatten och lite ompyssling, så var det ganska skönt att vara ensam. Jag tycker inte om att smitta andra, särskilt inte om det är något så jobbigt som Vinterkräksjuka. Fast, det är klart, jag hann smitta både lillebror och mamma. De kräktes också under gårdagen.

Jag hoppas att inga fler från festen i fredags drabbades, men hör vi inte fler rapporter nu borde det ha gått obemärkt förbi.

Det var första gången på sex år som jag hade magsjuka. Förra gången ledde det till att min ME/CFS bröt ut på allvar. Därför har jag alltid varit orolig för att få magsjuka igen. Men den här gången är jag nog bättre rustad. Jag har fått diagnosen och vet att jag måste ta det lugnt oavsett om jag är frisk eller sjuk.

Det är alltid fel tillfälle att bli magsjuk, men det finns mer eller mindre dåliga tillfällen. Det här får jag väl ändå säga var ett mindre dåligt tillfälle, ändå. Så jag tar det med ro.

Ta hand om er, och skulle ni få magsjuka - krya på er! Det är det enda jag kan säga.

1 kommentar:

Mia sa...

Min pappa fick en släng av det och eftersom han äter cellgift nu så tog det verkligen ut honom. Juldagen fick spenderas på akuten. :( Det är verkligen jättejobbigt.

Hoppas du mår bättre snart!
Kram Mia

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)