Sidor

tisdag 27 december 2011

Svar på kommentar

Hej!Har just läst inläggen från 29/10 2009 fram till 14/12 2011.Hur har det gått för dig?// K. 


Tackar som frågar och intresserar sig. Jag slutade med Venlafaxin Krka efter ungefär ett år, eftersom jag fick biverkningar som var besvärliga. I efterhand har jag lärt att personer med ME/CFS oftare än andra kan råka ut för biverkningar. I mitt fall reagerade jag med en slags krampkänning som gjorde att jag ofta kände mig tvungen att gäspa och sträcka på mig, som om jag nyss vaknat. Inte så obehagligt till att börja med, men efter ett år av dygnet-runt-har-precis-vaknat-känning, samt att det dessutom gjorde mig väldigt trött, tyckte jag att det räckte.


Jag fick då istället Voxra, och jag är mycket nöjd med det preparatet.


Vidare har jag till och från haft mer eller mindre ont i ryggen. Delvis har det berott på att jag är lite stor om magen och är inte så tränad på något sätt i kroppen, men idag är jag ganska säker på att det blivit värre av min sjukdom. Ipren har varit min värktablett länge, men så har jag upptäckt att Burana inte gör mig lika slö, och magen mår bättre av den värktabletten också.


Slutligen har jag fått testa Anti-V. Det står inte mycket om Anti-V på internet. Det står att det är ett kosttillskott och att det består av humussyra. Vad exakt det ger för effekt kan jag inte hitta. Jag har dock märkt att de perioder jag äter Anti-V får jag mer ork att klara av vardagliga sysslor, huvudet är mer på skaft och jag känner mig om inte frisk så åtminstone friskare - jag klarar av vad en frisk skulle klara av, även om hon var trött.


Vanligtvis är det nämligen så att jag har svårt att motivera mig till saker, och min energi tryter så fort jag sätter igång med något, det kan vara så vardagligt som att diska eller städa - och jag är inte lat. Det har jag fått bevisat för mig själv de få gånger, oftast under Anti-V-perioder, som jag kommit hem från jobbet och trots att jag varit mycket trött ändå orkat ställa mig att diska. Det är vad jag vill orka för jämnan, men där är jag begränsad i min sjukdom.


Med nya mediciner som hjälper mot symtomen har jag orkat mer och ser framtiden an mer positivt än förut. Om det en dag kommer en bot mot ME/CFS är ju den ultimata drömmen, men så länge det finns mediciner som kan stärka immunförsvaret och stilla energiförlusten och stärka lusten och orken, är jag nöjd.

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)