Sidor

torsdag 29 december 2011

Flyttar till Borås

Först tänkte jag skriva i rubriken att vi flyttar från Växjö, men jag kom på att det låter så negativt. Hellre att jag flyttar till någonting än flyttar från.

Det är sista kvällen/natten i Växjö för mig på många år, verkar det som. Och Nybro kommer jag inte heller tillbaka till på länge. Det är en enorm bladvändare, detta nyår.

För er som inte vet: jag har sagt upp mig från Nybro där jag haft tjänst som slagverkslärare på kulturskolan. I januari 2012 börjar jag på Viskaforsskolan som musiklärare, 100%. Jag har nitton klasser med ca 22-23 elever i genomsnitt i varje klass, årskurserna 3-9.

Det bästa med bytet är att jag slipper pendla. Tur och retur Växjö-Nybro har jag haft tre timmar per dag, från dörr till dörr. Tur och retur Borås-Viskafors kommer bli 45-50 minuter per dag, från dörr till dörr. Det är skillnad, det.

Det näst bästa är arbetstiderna. Jag börjar förvisso tidigt varje dag. I gengäld slutar jag senast 16:30. Senast! I Nybro har det varit ett tidigt slut på arbetsdagen. Även om jag börjat senare i Nybro har pendlandet gjort att jag ändå förlorat hela dagen fram till 20:30 på kvällarna, när jag kommit hem. Jag kommer komma hem senast 17, 17:30 från och med att jag börjar i Viskafors. Det känns helt underbart.

Arbetstiderna kan ge mig större möjligheter till rutiner. Rutiner som hjälper mig att återhämta mig snabbare, eftersom jag får mer tid till det. Varje dag. Arbetstiderna ger mig också möjligheter till fritid, något som varit en bristvara varje dag jag jobbat i Nybro (vilket inte alltid har varit fem dagar i veckan, men jag har inte heller fått betalt för det jag inte jobbar - dessutom kostar pendelkortet, en månadsbiljett på SJ, skjortan).

Jag får en bättre lön och har mindre utgifter. Vi bor dessutom granne med ICA Maxi, så vi kommer handla billigt. Vi har större kyl och frys, vilket gör det värt att köpa storpack.

Det bästa med bytet är att jag slipper pendla och att jag får bättre arbetstider. Konsekvensen av det är dock det allra bästa med hela bladvändningen.

Att flytta till Borås och jobba i Viskafors innebär att jag får flytta ihop med min fru igen, för det första. Hon jobbar som vikarie i matte och tyska på Bäckängsgymnasiet i Borås och har under höstterminen bott hos sina föräldrar. Jag har bott ensam i Växjö. Det har varit nyttigt, vår relation är nog starkare nu. Men en termin räcker.

Arbetstiderna och antalet minuter spenderade på pendling ger mig mer tid hemma, tillsammans med min fru.

En liten notis om att jag kommer sakna mina elever i Nybro bör ju få plats i detta inlägg. Bara så ni vet.

Nu ska jag tillbringa en sista natt i Växjö. I morgon ska det packas det sista, bäras ner och in och ut och in, det ska städas och inspekteras, och det ska köras och packas ut och in, och sen ska det sovas. Hela nyår.

Sen tar vi nya tag 2012!

Gott Nytt År!

3 kommentarer:

Anonym sa...

GOTT NYTT År
önskar
Anne

Marlene Hoffmann sa...

Det verkar som om du är pa rätt väg :) pendlingstid är verkligen inte värt det, i langa loppet. Hoppas Boras och Viskafors blir allt du hoppas pa, och gott nytt ar!

kramar,
Marlene

Anonym sa...

Gott nytt! Hoppas flytten går smidigt.

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)