Sidor

lördag 11 december 2010

Mycket inspirerande att lyssna på

Förslag på en härlig artist.

Jag lyssnar just nu på Brad Mehldau, en jazzpianist som slår ihop det bästa av både Esbjörn Svensson och Jan Johansson, om vi mäter med svenska mått. Det är en stor saknad i mitt musikbibliotek efter fler EST-skivor och musik från Esbjörn Svenssons magiska fingrar, särskilt när jag hör pianister som Mehldau, eftersom hans sätt att spela påminner om Esbjörns.

På vissa punkter är Mehldau och Svensson lika bra, i mina öron. Ibland känns det som att Svensson hade gjort det en anings bättre. Men Mehldau blir aldrig bättre än Svensson. Det tror jag är omöjligt att bli.

Vad gäller jämförelsen med Jan Johansson, så är det arrangemangen som påminner om Johanssons sätt att arrangera. Skivan jag nu lyssnar på - Highway rider - har flertalet låtar med både brass, träblås och stråkar. Och en massa härligt slagverk. De är mycket inspirerande att lyssna på. Modern jazz, jazzfusion och jazzrock, samt klassisk komponering, i ett och samma verk. I en väl fungerande mix blandas alla moderna sätt att uttrycka musik.

Brad Mehldau har funnits med länge och gett ut massor av skivor. Highway rider är den första jag lyssnar på, den kom ut 2010. Jag kommer nog lyssna på äldre skivor också, och kommer se fram emot att få lyssna på kommande skrivor.

Brad Mehldau har spelat med bl.a. Pat Metheny och han har nyligen även haft ett samarbete med svenska Anne Sofie Von Otter (Love songs, 2010). Sök på Brad Mehldau på YouTube. Du får upp massor, och vad du än trycker på tror jag nog att du blir nöjd med vad du hör.

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)