Sidor

torsdag 17 december 2009

Fotomentera

Äntligen har det dykt upp ett nytt ord till min lilla ordlista här till vänster: Fotomentera!

Det är faktiskt jag som kommit på detta trevliga ord. Det kommer sig av orden fotografera och dokumentera.

Jag har haft som uppgift (och har fortfarande, egentligen) att inventera våra instrument på Kulturskolan i Nybro, samt ta fotografier av allihop av försäkringsskäl. Det hela var ett dokumenteringsarbete - jag var tvungen att ha koll på vilka bilder som var vilka instrument, och var de befann sig när jag tog kortet.

Dokumenteringen kunde inte göras utan fotograferingen, de var beroende av varandra. Att gå runt och säga "fota och dokumentera" var för jobbigt. Jag slog ihop orden, och vips! Fotomentera var ett faktum!

Ordet går lika bra som substantiv, förstås: fotomentering.

Imorgon är sista arbetsdagen för mig. Fotomenteringen har gjort att jag kan kompa ut måndagen 21 december, och tisdagen kan jag kompa ut tack vare julkonserten i lördags. Det är skönt, för jag har visst blivit lite förkyld. Jag har ont i halsen och är trött. De sista dagarna är ren vilja. Och Ipren.

Jag avslutar dock väldigt lugnt. Idag har jag haft tre lektioner av fem.

Under förmiddagen gjorde jag färdigt fotomenteringen (för den här gången). Efter lunch hade jag sista svenskalektionen före jul. De sista grupperna gjorde sina muntliga redovisningar och sedan hade vi lite hänga-gubbe-tävling med korsordsledtrådar.

I eftermiddag har jag gjort en grov terminsplanering för min åk 2-grupp i Gehörs och Musiklära (GeMu), samt gjort en översikt över betygen mina elever har fått i de senaste fyra uppgifterna. Slutligen har jag haft två trumlektioner.

Imorgon ska jag städa mitt skrivbord och sätta in papper i pärmar, så det är städat och fint inför jullovet (det behövs). Jag har en trumlektion på förmiddagen. Efter lunchen ska jag uträtta lite ärenden och sedan har jag sista lektionen, GeMu. Vi gör nog inte så mycket då, lite inför våren och så troligtvis en del hänga gubbe. De kanske får sluta tidigare.

Sen ska jag kurera mig. Jag vill inte vara sjuk i jul, så på sätt och vis är det väl bra att jag är sjuk nu. Då kanske det hinner gå över till julfirandet!

Håll er friska!
/ Tille

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)