Sidor

söndag 2 november 2008

Positiva tankar

Nu har jag nästan städat färdigt. Tänk att det ska ta så lång tid för en så liten lägenhet.

Och jag är ändå bara nästan klar. I hallen ligger en massa skräp som jag inte orkat ta itu med än. Ikväll blir det ingen lagad middag. Det blir fil och cornflakes och lite bröd.

Jag har dock lyckats bra den här helgen. Igår genomförde jag dessutom ett experiment.

Marimbaisten Daniel Berg berättade en gång om en lycklig man som fick följande fråga: "hur gör du om du vaknar en dag med svår huvudvärk, du vet att du har massor att göra, regnet smattrar på rutan och det är kallt och grått ute". Mannen svarade: "Jag vaknar och tänker 'vilken underbar dag', och jag tror inte ett dugg på mig själv. Och jag går upp och ställer mig i duschen och jag tänker 'vilken underbar dag, undrar vad roligt som kommer hända idag', och jag tror inte ett dugg på mig själv. Och jag gör i ordning frukost och fortsätter tänka positivt, och lagom till elvakaffet så tror jag på mig."

Jag vaknade på lördagen och så var den dagen förstörd. Men jag valde att göra som Daniel hade berättat att mannen hade gjort, och jag tänkte "vilken underbar dag, undrar vad roligt som kommer hända idag", och jag trodde inte på mig. Och jag gick upp och åt frukost och jag tänkte "vilken underbar dag, solen lyser och jag ska städa och det ska bli kul och det ska bli fint och jag kommer tända ljus ikväll och bara mysa" och jag trodde inte på det. Men jag fortsatte tänka positivt, började diska, och vid elvatiden så började jag tro på mina positiva tankar.

Och på kvällen var jag inte färdigstädat, men jag tände ljus och bara myste.

Daniel Berg sa "positiva tankar föder positiva tankar". Jag kompletterar detta. Jag säger: positiva tankar föder positiva tankar föder positiva handlingar föder positiva känslor föder positiva tankar, och så är cirkeln sluten"!

Lite städat har det som sagt blivit. Ta en titt:



Och jag har lämnat in min VFU-redovisning också. I min prioriteringslista ser det ut på följande vis:
  1. Examensarbete - rättning och inlämning senast 14 november
  2. Elevtexter - bedöm och skicka tillbaka så snart som möjligt
  3. Renskriva anteckningar från min VFU - de är allmänna handlingar - så snart som möjligt
  4. Skriv in noter till Angoscia con volontá (marimba- och vibrafon-solo) och ett gitarrstycke - det förra ska sedan skickas till Daniel Berg, Henrik Larsen och Kjell-Åke Ängegärd för att de ska kunna skicka vidare det till deras elever; det senare ska skickas till Mats Bergström och Erik Bratt, av samma anledning, om de inte själva vill spela det.
  5. Har två marimbakompositioner på gång - Etude for 3 marimbas och Marimba Counterpoint. De ska göras klart. Det förra ska eventuellt spelas på Siren-festivalen 2009, om jag hittar tre marimbaister som vill spela det. Daniel Berg och Einar Nielsen kan säkert hjälpa mig med det.
  6. Och så ska jag ju sköta mina studier och söka jobb.
Det finns alltså en anledning till att jag sagt upp lägenheten. Jag söker mig bort från Göteborg, eftersom jag anser mig själva vara färdig med staden. Göteborg är en underbar stad, men jag är inte övertygad om att jag vill bo kvar i en storstad.

Fördelar med Göteborg är att det är nära till kultur och aktiviteter av olika slag, men nackdelarna är fler - det är trångbott, och trots det är det långt till närmaste vänner och man är anonym i ett stort lägenhetskomplex. Dessutom är det ganska dyrt.

Så vart ska jag ta vägen? Tja, om jag säger att Emelie pluggar i Växjö, så får det gälla som en övertydlig ledtråd.

I morgon börjar sista kursen i min lärarutbildning - Att möta konflikter. Det börjar relativt lugnt, fortsätter ändå lugnare och sen blir det hemtenta. Jag hoppas verkligen att jag orkar med det som kommer:
  • Konflikthanteringskursen
  • Arbetssökning
  • Flyttstädning
  • Kompositioner
  • m.m.
Jag känner ikväll hur trött jag är av den här helgen. Huvudet fungerar inte riktigt, allt går långsamt. Men när jag mår så här har jag ett stort behov av att skriva av mig. Det är därför det blir så mycket skrivet, trots att jag egentligen inte orkar.

Kan bero lite på att jag varit ute och sprungit också, att jag faktiskt orkar.

Jag behöver göra en massa saker, men det är nog färdigjobbat för idag.

Nu ska jag gå och äta fil och cornflakes! Positiva tankar!

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)