Sidor

söndag 16 december 2007

Uppdatering (+LB)



Nu finns min blogg även som Ljud(&bild)-blogg (LB)!
För er som inte har tid eller ork att läsa.
Vissa inlägg är inspelade endast med ljud (Lblogg),
andra med både ljud och bild (LBblogg).

* * *

Hej igen.

Okej, här kommer lite uppdatering på läget ala Christian.

Jag gjorde en tenta för en dryg vecka sedan. Det avslutade min kurs i svensk språkhistoria, och igår kollade jag att jag hade fått Godkänt, och det hade jag. Tack och lov. Ingen omtenta för min del.

Den helgen tog jag det såååå lugnt! Lite för lugnt, för jag fick migrän på söndagen av att bara ha suttit vid datorn nästan hela fredag och lördag eftermiddagar. Var trött i ett par dagar efter det.

I måndags började den sista kursen för terminen, Fördjupningskurs i svenska, fyra veckor (4p, 6hp). Efter egen vald frågeställning inom litteraturvetenskap eller svenska språket ska vi nästan skriva en B-uppsats. Den blir inte riktigt som en B-uppsats (fråga mig inte hur), utan ska väl snarare ses som en övning inför den större uppsatsen i vår, den jag gör som integrerat examensarbete. Jag kommer inte riktigt ihåg hur lång uppsatsen skulle bli som vi gör nu, men runt tio sidor. Vilket är ganska litet, när man är intresserad av något och pluggar till svensklärare. Dessutom ska det skrivas med 1½ radavstånd, vilket gör det ändå mer knepigt att få plats med allt.

Vad jag har valt för frågeställning och hur långt jag har kommit kan ni se i min skolblogg, Tilles skolblogg; Fördjupningsarbete.

I början av veckan kom mamma hit. Hon pluggar i Göteborg och har föresläsning och gruppmöten här då och då. Hon hjälpte mig att städa i tisdags, vilket behövdes. Tack, mamma! Du är underbar när du hjälper mig, trots att jag är vresig och olycklig. Det hjälpte mig förstås, att få det städat! Det hjälpte mig jättemycket.

I onsdags kom jag igång med arbetet. Sen gick jag på konsert på kvällen, med Andy McKee, en virtous på gitarr, 28 år, från Kansas. Härligt skön musik och imponerande teknik. Något för dig att titta på, David ;) Fick hans autograf och leende efteråt, se bilder nedan.
  1. Gå in på YouTube.com
  2. Sök på Andy McKee.
  3. Titta och lyssna på t.ex. Drifting.
I torsdags skulle jag gått på opera - Figaros bröllop - men jag orkade inte. Jag hade fått biljetten billigt, men det kändes som om det var för mycket att göra hemomkring och jag var alldeles för sliten. Inte så kul att gå helt ensam på opera, heller. Ångrar inte mitt beslut.

Så i fredags kom Emelie. Jag satt hela förmiddagen i biblioteket på Artisten (Scen- och musikhögskolan i Göteborg) och pluggade. Emelie kom på kvällen, till stationen. I går var vi länge på stan, som jag skrev om i förra inlägget.

Emelie åkte tyvärr hem tidigt idag. Bra på ett annat sätt, mer tid att plugga, vilket jag känner att jag behöver. Men tråkigt, förstås, framförallt.

Nästa veckas - och Jullovsplanering:
  • måndag: tvätt-tid och responsmöte
  • tisdag: skickar in första utkastet senast kl 12
  • onsdag: handledningsmöte och föreläsning om anställningsintervjuer, samt packa
  • torsdag: JULLOV och troligtvis åker jag hem till Gislaved.
  • söndag: Emelie kommer till Gislaved. Vi ska försöka träffa Karin och på kvällen firar vi lilljul ala familjen Andersson.
  • Julafton: Jul hos pappa. Eventuellt midnattsmässa i Gislaved. Det återstår att se.
  • Juldagen: Jul i Borås.
  • Mellandagarna spenderas i Borås.
  • 30 dec - 1 jan: Stockholm, hotell, god mat, shopping, Carl-Einar Häckner, fyrverkerier!
  • 1 jan: Borås
  • 2 jan: Kalmar
  • 3 jan: Emelies första föreläsning efter nyår. Jullovet slut för Emelie.
  • 9 jan: min första handledningsträff efter nyår. Därmed är jullovet slut för mig också.
Här följer två bilder Andy McKee, som jag tog under och efter konserten:

Andy McKee spelar mycket med s k tapping

Andy ger sin autograf och sitt leende till mig

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)