Sidor

måndag 3 september 2012

Jag är inte längre deprimerad!

I somras valde jag att fasa ut min antidepressiva medicin, Voxra. Idag har jag gjort två självskattningstest.

MADRS (Montgomery åsberg Depression Ratin Scale) självskattning.

Tolkning:
0-11 poäng - Ej deprimerad
12-20 poäng - Mild depression
>20 poäng - Indikerar hög sannolikhet för egentlig depression om tillståndet varat mer än 2 veckor
>40 poäng - Bör inläggning på psykiatrisk klinik övervägas.

Mitt resultat: 6

Hospital Anxiety and Depression Scale (HAD)

Ångest
0-6 Ingen besvärande ångest
7-10 Mild till måttlig ångest
>10 Förekomst av eventuell ångeststörning

Mitt resultat: 7

Depression
0-6 Ej deprimerad
7-10 Nedstämd
>10 Risk för depressionstillstånd som kan kräva läkarbehandling

Mitt resultat: 1

Jag kan också nämna att en del poäng grundar sig i min sjukdom, ME.

För ett halvår sedan hade jag haft Mild depression på MADRS-testet samt måttlig ångest och nedstämd till risk för depressionstillstånd.

Idag är jag frisk!

1 kommentar:

Unknown sa...

Känner du dig bättre för att du vet varför du mår som du gör.. lättar depressionen då..? Känner mig ovanligt deppig igen efter att ha träffat läkare som ordinerade D-vitaminer mot tröttheten..som jag haft i olika grader i 10år.. Tvivlar ändå på mig själv och undrar om jag har skaffat mig en dålig vana i att vara dålig..med värk, inflammationer och trötthet.. inte motivation till ngt heller..Vad tror du som vet att du har ME?

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)