Sidor

måndag 9 april 2012

Goda Nyheter!

Häromdagen var jag helt förtvivlad över sådant som händer i världen. Var dag läser eller hör jag nyheter som är långt ifrån goda. Här är några exempel:
  • en invandrarfamilj utskickad ur Sverige och trots läkarintyg att mamman var psykiskt sjuk så barnen inte skulle vara ensamma med henne skulle de följa med mamman till hennes hemland, och pappan skulle skickas till sitt hemland. 
  • Borås stad kastar om lärarna, Sverige sparar i skolan och i vården och framtiden här i landet ser väldigt mörk ut. 
  • en förskola i Norge, Sporvongane barnehage i Lyefjell i Time, låter kvinnorna byta blöjor - männen slipper. "Män måste få vara män", säger Tone Elin Grønstad som är förskolans rektor. De menar att yngre män måste lockas till yrket med garantier att de slipper göra jobbet, helt enkelt! Degradera män till bebisar är vad de gör, anser jag! 
Ja, och så alla dessa krig och konflikter och besparingar och pajkastningar...

Då är det skönt att det finns sidor som försöker balansera upp det negativa med enbart positiva nyheter. Till exempel http://positiviteter.se/

Här är webbsidans upphovsmans ledare, 9 april 2012:
Är det någon mer än jag som tröttnat på den bild av världen vi matas med varje dag? Som tycker att fokus ligger på fel saker? Tittar man på nyheterna eller läser tidningarna idag så är det bara hemskheter man ser. Och det verkar vara samma för alla, oavsett om det är kvällstidningar, dagstidningar eller nyheterna på TV. Men visst händer det bra saker runt omkring oss också? Eller? 
Jag hoppas det i alla fall.
Här och där dyker en liten positiv händelse upp. Någon har räddat någon från att drunkna, en ny energikälla har testats eller något liknande, men de är så få om man jämför med allt negativt det skrivs om att de drunknar i strömmen. Jag vill ta de goda nyheterna som rapporteras i media och lyfta fram dem, för att visa att allting inte bara är skit och elände i världen.

Min idé med den här sidan är att länka till andras goda nyheter. Att hjälpa de som vill läsa nyheterna men som tröttnat på all skit. Jag skriver inga nyheter själv utan som sagt, jag sållar bland andras nyheter och länkar till de jag anser har en positiv klang.
Jag lever inte i en bubbla. Jag vet att det händer hemska saker i världen men jag känner inte att vi behöver en till som rapporterar om dem. Vågskålen väger över mot elände och jag vill lägga lite tyngd i den motsatta skålen genom att göra det här.
Naivt? Kanske.
Svårt att sätta en etikett på gott eller ont? Javisst.

Men jag kan i alla fall framhäva andra saker än mord, våldtäkt och krig.

Vill ni hjälpa till, eller anser ni att jag är helt ute och cyklar med någon nyhet jag länkat till, hör av er. Kommentera på sidan eller tipsa via e-mail.

Tack på förhand!

/Fredrik

1 kommentar:

Anne sa...

Äntligen!

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)