Sidor

lördag 31 oktober 2009

Har kunnat jobba idag

Under förmiddagen orkade jag jobba, och mitt huvud är klarare nu när jag fått medicinen.

Anledningen till att jag mår bättre psykiskt kan jag tacka biverkningarna för. Jag sitter ofta vid tv och datorspel för att slippa tänka på hur jag mår. Biverkningarna - gäspningarna, dåsigheten, krampkänningarna, huvudvärken och svettningarna - gör att jag automatiskt tänker på något annat, och jag behöver därför inte må dåligt.

Angående krampkänningarna - när jag gäspar tar kroppen längre tid på sig än normalt att slappna av, och styrkan i händerna försvinner ett tag. Känslan finns hela tiden, något spänner i bröstet, halsen och magen.

Som mindre vanlig bieffekt finns krampattack medskrivet i bipacksedeln. Jag hoppas det stannar vid att jag har krampkänningar. Det är inte helt obehagligt, det är som när man har gått och lagt sig och vill kura ihop sig. Problemet är att jag känner det hela tiden.

Jag är inte särskilt rädd för bieffekterna. De kan inte skada mig. I värsta fall får jag en krampattack och måste kanske till sjukhuset. Då är det kanske dags att byta medicin. Men jag tror faktiskt inte det blir värre än så här.

Just nu är jag i en upp-period. Men jag tar en dag i taget. Har ingen aning om hur nästa dag ser ut rent psykiskt - och jag vill inte veta heller.

Jag blev färdig med förberedelserna inför måndag idag på förmiddagen, i alla fall, och jag har rättat uppgifterna som mina fredagselever i gehörs- och musiklära hade gjort. Duktiga teoretiskt - men praktiskt?

Nåja, de kommer lära sig, det ska jag se till. De är duktiga och vill lära sig, så det ska bli roligt. Och svenskan? Jag är mest orolig för den, för de är inte lika engagerade, men jag ska ha individuella samtal med allihop under tre veckor nu, så får vi se om jag inte kan engagera någon eller några lite mer. Det ska bli spännande, utmanande och roligt, samtidigt som det kommer ta väldigt mycket energi, är jag rädd.

Tänkte att eleverna i svenska ska få en skrivövning varje vecka - skriv en kort, romantisk text, ett personligt brev (cv), en thriller, en manual, en chatkonversation, en sms-konversation, en händelse skildrad från det andra könet etc. Korta texter i olika situationer, med olika perspektiv. Spännande att se hur det skulle kunna bli. Börjar med det när de ska jobba muntligt, så de inte tappar skrivandet.

Ska försöka lugna ner mig lite. Jag är inte frisk än, och de två första veckorna, tja, jag vill helst inte planera för långt framåt. Jag har idéer som jag ska testa när den dagen kommer. Innan dess ska jag försöka ta det lugnt.

/ Tille

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)