Sidor

måndag 30 januari 2012

Att jobba med ME/CFS

"Anonym" ville veta hur jag kan jobba 80% när jag har ME/CFS.

För att förstå frågan måste man veta att det pågår en stundtals hätsk diskussion om hur sjuk man egentligen är, om man kan jobba mer än ett visst procentantal.

Jag skulle vilja påstå att det handlar inte om hur mycket man kan jobba. Det beror snarare på vilken grad av ME/CFS man har. Här går givetvis också åsikterna isär, men jag tror att symtomen avgör om man har ME/CFS snarare än hur mycket man klarar av att jobba.

Jag tror att om man har en mild form av ME/CFS, vilket jag har, och kan hantera den på ett bra sätt, samt att man också jobbar smart och sunt, så spelar antalet procent inte någon roll. Jag har fått min diagnos på Gottfries-mottagningen i Mölndal, förvisso för några år sedan nu, så diagnosen som är satt på mig är sannolikt korrekt.

Förutom att jag har lärt känna min sjukdom och hur jag hanterar den har jag hittat mediciner som hjälper mig. Förutom antidepressiva Voxra äter jag naturläkemedlet Anti-V, som har som effekt att hjärndimman lättar. Det gör att jag har lättare för att motivera mig och känna lust inför arbete. Häromdagen insåg jag även att mängden känslor också har betydelse för hur mycket symtomen framträder. Senaste veckan fick jag en del negativ kritik som handlade om musikämnet, men jag tog det delvis personligt och kände mig stressad och orolig. Följden blev att jag var tvungen att stanna hemma torsdag-fredag och jag var då oförmögen att arbeta, på jobbet och hemma. Jag är fortfarande trött, men inte lika förlamande som i slutet av förra veckan.

För den som har en mild form av ME/CFS går det att hantera och kontrollera sin sjukdom ganska bra. Om någon skulle börja ifrågasätta min diagnos eftersom jag idag faktiskt jobbar 100%, så är min ståndpunkt den ovan.

Inga kommentarer:

Elvisthecomic.se

Elvisthecomic.se
Hur mycket är en kvinna värd? (Ser du inte vad det står? Kommentera i ett blogginlägg!)