Ikväll tar allt jag försöker göra väldigt mycket tid och jag måste vara väldigt koncentrerad för att få sammanhang i det jag skriver här.
Hade min bedömningslektion idag. Det var en intensiv lektion som jag kallade Rollspel om konflikter.
Sammanfattningsvis innehöll lektionen följande:
En konflikt är en interaktion mellan minst två parter, där minst en part
- har önskemål som känns för betydelsefulla för att släppa, och
- upplever dessa önskemål som blockerade av motparten.
Bild 1. Konflikttriangeln enligt ABC-modellen
A, B och C står för Attitude, Behaviour och Contradiction and Content.
I en konflikt har människor olika sätt att bete sig. Vår primitiva del av hjärnan vill Fly, Frysa eller Fajtas (FFF). I olika situationer beter man sig olika, men fem tydliga roller går att finna.
Lejonet är den aggressiva, den egoistiska som ser en konflikt som en tävlan man ska vinna.
Sköldpaddan "drar sig in i sitt eget skal", flyr från konflikten och har inga behov att få någonting igenom.
Kamelen har egna behov och egna önskemål, men hävdar dem inte. Andras behov står i centrum, och han säger hellre "välj ni" än säger högt sina egna önskemål.
Räven är den listige, som söker medelvägen - kompromissen mellan parterna.
Ugglan är den viktigaste rollen i en konfliktsituation, om konflikten ska kunna lösas. Ugglan har egna och hävdar sina behov och önskemål, samtidigt som hon lyssnar och tar till sig andras. Ugglan nöjer sig dock inte med det, utan söker alternativa lösningar.
Detta kan man visualisera på följande sätt:
Bild 2. Konfliktroller
En konflikt kan slutligen sluta på följande fyra sätt:
- Vinna-vinna
- Vinna-förlora
- Förlora-vinna
- Förlora-förlora
Man kan, genom visualisering, se det som en bil, en CAB, som kör fort in i konfliktsituationen så att vinden fladdrar runt huvudet. För att råda bot på det måste man stanna, och sedan BACka tillbaka samma väg man kom, eftersom man missat en eller två avfarter.
Se dock upp med att tolka BACka som konfliktrollen Sköldpaddan.
Nedan listar jag litteraturen jag hittat detta. Den sista visualiseringen, om bilen som kör, stannar och sedan backar, är min egen, dock. Har ni frågor om min lektionsplanering, tveka inte att fråga. Kommentera gärna nedan.
Litteratur:
- Att hantera och förebygga konflikter på arbetsplatsen (Thomas Jordan, Lärarförbundet)
- Dracon i skolan - Drama, konflikthantering och medling (Anita Grünbaum & Margret Lepp, Studentlitteratur).
Mina handledare öste lovord över mig och VFU-ledaren tyckte att det hon sett, och vad jag sagt om mina kommande lärargärning verkade mycket bra.
Men ikväll är jag alltså väldigt trött. Att skriva det här inlägget har tagit en timme. Jag borde gå och lägga mig, men först en dusch, eftersom jag var ute och sprang vid sex-tiden ikväll.
Tjolahopp.
2 kommentarer:
lust o lira sagan om ringen risk nån gång?! vore kul o träffa din flikka åså!
Hej! Trevlig blogg du har:) Jag läser just nu en ledarskapskurs och tänkte hålla lektion för mina kursare. instinktivt tycker jag konfliktlösning vore spännande och då gärna med rollspel för ökad interaktivitet. Vill du möjligtvis dela med dig av det rollspel du använde? Skulle vara stor inspiration för mig! malin_ostholm@hotmail.com
Skicka en kommentar